Gældende regler på elmarkedet fra 1. april 2016: kun én leverandør
Med de nye regler, som trådte i kraft den 1. april 2016, har I kun én leverandør; Ørsted Salg & Service A/S – som endvidere skal varetage opgaven med at opkræve elafgift og offentlige forpligtelser (PSO).
Folketinget besluttede at ændre og forenkle reglerne på elmarkedet til gavn for kunderne.
Måske har I ikke været klar over det – men tidligere har to leverandører tilsammen sørget for strøm til jer:
- Ørsted Eldistribution A/S eller et andet distributionsselskab.
Dette er jeres netvirksomhed, som ejer elnettet og har monopol på at transportere strømmen til jer.
- Ørsted Salg & Service A/S.
Dette er jeres elhandelsselskab, som sælger den strøm, I bruger.
Hvad betyder de nye regler og leveringsbetingelser?
Alle elkunder har fået nye opdaterede leveringsbetingelser pr. 25. maj 2018.
Samme pris
Jeres pris for transport af strømmen fastsættes hos Ørsted Salg & Service A/S svarende til de tariffer m.v., som netvirksomhed og Energinet.dk opkræver hos os for net- og systemydelser i forbindelse med transporten. Derfor oplever kunderne ikke nogle prisstigning som følge af de ændrede regler.
Ændringer i betingelser
Som følge af, at jeres aftaleforhold til netvirksomheden har ændret sig, og at vi som elhandelsselskab fremover køber transportydelsen hos netvirksomheden, har vi foretaget en række ændringer i jeres leveringsbetingelser for levering af el – erhverv.
Se pkt. 2, 3, 4 og 5 i de almindelige betingelser.
-
Udover elforbrug og elabonnement, betaler I for følgende til os:
-
1. Hvad betyder det, at vi fremover kun vil have en leverandør af el?
-
2. Hvem skal vi kontakte, hvis vi f.eks. har spørgsmål til vores regning eller har problemer med strømmen?
-
3. Kan vi altid frit vælge, hvilken elaftale vi vil have – og hvad med forsyningspligten?
-
4. Kan vi som kunde vælge at opsige vores aftale som følge af de ændrede vilkår?
-
5. Vil vi kun få en regning?
-
6. Hvorfor skal vi have en acontoafregning hver måned i stedet for hvert kvartal?
-
7. Hvorfor ændrer Ørsted regningers forfaldsdato fra den 7. til den 1. i måneden?
-
8. Kan vores Betalingsservice-aftale fortsætte efter ændringerne?
-
9. Hvem skal vi give vores måleraflæsning til?
-
10. Sker der nogle ændringer ift. vores fjernaflæste målere?