Ørsteds bestyrelse har truffet endelig investeringsbeslutning om landvindmølleparken Ballykeel i Nordirland. Den 16 MW store landvindmøllepark kommer til at ligge i Antrim-regionen i landets nordøstlige del.

Ørsted købte Ballykeel i juni 2021, og den endelige investeringsbeslutning kommer i forlængelse af den langsigtede elkøbsaftale (CPPA) til fast pris, der blev indgået med Amazon i december sidste år, og som indebærer, at Amazon aftager al strømmen fra Ballykeel. Det er første gang nogensinde, at der bliver indgået en CPPA i industriel skala i Nordirland. Kieran White, Vice President og administrerende direktør for Ireland & UK Onshore i Ørsted, siger:

"Jeg er glad for, at vi endnu engang kan træffe endelig investeringsbeslutning om et vedvarende energiprojekt i Nordirland, og vi ser frem til at færdiggøre Ballykeel-projektet i tæt samarbejde med Amazon. Det er første gang nogensinde, at der træffes endelig investeringsbeslutning på baggrund af en CPPA i Nordirland, hvilket er et bevis på, at det også er muligt at tilføre grøn strøm til elnettet i Nordirland uden brug af statsstøtte."

Vindmølleparken forventes at blive sat i drift i 2023 og vil bringe Ørsted Onshores samlede kapacitet i Irland op på 372 MW i drift og under opførelse. Ørsted Onshore trådte officielt ind på det europæiske marked i april sidste år, da selskabet købte Brookfield Renewables landvindforretning i Irland og Storbritannien. Ørsted Onshore har meldt ud, at man løbende ser på mulighederne for at udvide porteføljen til andre europæiske markeder.

Indholdet af denne meddelelse ændrer ikke Ørsteds tidligere udmeldte forventninger til regnskabsåret 2021 eller det udmeldte forventede investeringsniveau for 2021.

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
Kathrine Ejlskov
katej@orsted.com

Allan Bødskov Andersen
ir@orsted.com

Om Ørsted
Det er Ørsteds vision at skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi. Ørsted udvikler, opfører og driver hav- og landvindmølleparker samt bioenergi-, solcelle- og energilagringsanlæg og leverer energiprodukter til sine kunder. Ørsted er kåret som verdens mest bæredygtige energiselskab i 2021 i Corporate Knights’ Global 100-indeks over verdens mest bæredygtige virksomheder og rangerer på klimaorganisationen CDP’s A-liste for sin globalt førende indsats mod klimaforandringer. Ørsted har 6.672 medarbejdere og har hovedsæde i Danmark. Ørsteds aktier er noteret på Nasdaq Copenhagen (Orsted). Selskabet havde i 2020 en omsætning på 52,6 mia. kr. (7,1 mia. euro). Du kan læse mere om Ørsted på orsted.com eller ved at følge os på Facebook, LinkedIn, Instagram og Twitter.

Vedhæftninger

Ørsted træffer endelig investeringsbeslutning om landvindmølleparken Ballykeel efter at have indgået første elkøbsaftale i industriel skala i Nordirland.pdf

Billede af Sorne Wind Farm, Irland.jpg