Forstå din acontoregning

Se, hvad der er op og ned på din acontoregning. 

Er din acontoregning uoverskuelig? Så er der hjælp at hente. Her kan du se et eksempel.

Sådan vil din regning se ud, hvis du er kunde hos os.

Hvad betyder de forskellige dele af regningen?
  • Din acontofaktura

    Her kan du læse:

    • hvilken af dine 4 årlige acontoregninger, der er tale om
    • hvilken adresse regningen drejer sig om
    • hvad vi forventer dit forbrug af naturgas er for hele varmeåret.

  • Betaling for dit forbrug

    Du betaler for dit forventede forbrug og et fast abonnement til os. Dit forventede forbrug på denne acontoregning er 1/4 af dit samlede forventede forbrug på et helt år - du får nemlig 4 acontoregninger om året.

Typiske spørgsmål til din acontoregning
  • 1. Hvordan beregner I min acontoregning?
    Din acontoregning er baseret på det forbrug, dit distributionsselskab forventer, du har på et år – beregnet ud fra de sidste års forbrug på din adresse. I stedet for at sende dig en samlet regning, deler vi din forventede udgift op i 4 rater, som du så betaler henover året (en rate hvert kvartal). På den måde slipper du for at betale det hele på en gang, og vi kan nå at justere dit forventede årsforbrug, hvis dine forhold pludselig ændrer sig.
  • 2. Hvad betyder alle numrene på den første side af min acontoregning?

    Der er mange numre at holde styr på, når du får en acontoregning. Her kan du se en oversigt over dem:

    • Kundenummer: Kundenummeret er dit personlige ID i vores systemer.
    • Aftalekontonummer: Det er kontonummeret på din aftale i vores afregningssystem (er også kaldet kontonummer). Du skal bl.a. bruge nummeret, når du tilmelder dig Betalingsservice.
    • Fakturanummer: Hver regning har sit eget fakturanummer. Så kan vi altid finde regningen frem, hvis du har spørgsmål til den.
    • Fakturadato: Datoen viser den dag, vi har lavet regningen. Der kan gå op til 14 dage fra fakturadatoen, til du modtager din regning.
    • Betalingsdato: Den dato, du senest skal betale din acontoregning.
  • 3. Hvor kan jeg finde mine regninger?

    Du kan altid logge ind, og se dine regninger

    Du skal bruge dit kundenummer og aftalekontonummer for at logge ind første gang. Du kan også selv printe dine regninger. Vær opmærksom på, at det koster et gebyr, hvis vi skal printe en kopi af din regning og sende den til dig.

  • 4. Hvornår på året skal jeg betale mine acontoregninger?

    Du skal betale dine acontoregninger hver tredje måned. Afhængigt af hvilket distributionsselskab, der transporterer din naturgas, kan betalingerne ligge på forskellige tidspunkter på året.

    Her kan du se et eksempel på et betalingsmønster:

    • Årsafregning og 1. acontoregning betales i starten af juni.
    • 2. acontoregning betales i starten af september.
    • 3. acontoregning betales i starten af december.
    • 4. acontoregning betales i starten af marts.
  • 5. Hvornår får jeg min årsafregning?
    Det er dit distributionsselskab, der bestemmer, hvornår vi kan sende din årsafregning til dig. Den kan vi nemlig først lave, når du har aflæst din naturgasmåler og givet aflæsningen til dit distributionsselskab.
  • 6. Hvilke numre har jeg brug for, når jeg skal logge ind?

    Du skal bruge dit kundenummer og aftalekontonummer (kan også hedde kontonummer på din regning) til at logge ind første gang.

    Log ind

  • 7. Hvorfor kan jeg ikke se på min acontoregning, at jeg har skiftet aftale?
    Hvis du har skiftet til en anden naturgasaftale hos os, kan du først se det på din næste årsafregning. Men bare rolig – vi har registreret dit aftaleskift i vores systemer, så du betaler den pris for din naturgas, som der står i din nye aftale.