Oftest stillede spørgsmål

Spørgsmål til el?

Se de typiske spørgsmål til el

Spørgsmål til naturgas?

Se de typiske spørgsmål til gas og service

Du kan også ringe på 72 10 31 18

Telefonerne er åbne man-tors kl. 8-16 og fre kl. 9-15

Typiske spørgsmål til din elaftale
  • Hvilken elaftale skal jeg vælge?

    Vi har elaftaler til forskellige behov. Dit valg afhænger af, hvad der er vigtigt for dig. Hvis tryghed i budgettet er væsentligt, kan du bestille en fast prisaftale. Vil du hellere følge markedsprisen og udnytte muligheden for besparelse, når prisen er lav, kan du vælge en variabel prisaftale.

    Se vores elaftaler, og få den aftale, der passer dig


  • Hvordan bliver jeg elkunde hos jer?
    1. Du vælger og bestiller din elaftale. Herefter får du en bekræftelse fra os.
    2. Din aftale hos dit nuværende energiselskab bliver opsagt, og du bliver kontaktet vedrørende en slutaflæsning.
    3. Du modtager el fra den dato, vi har aftalt.


    Se vores elaftaler, og få den aftale, der passer dig


  • Hvad skal jeg vide, når jeg vælger elselskab og-aftale?
    Man skal se sig godt for, når man vælger elselskab og aftale - det er ikke altid nok kun at kigge på prisen. Nogle af de gode tilbud er tidsbegrænsede eller indeholder gebyrer, der opvejer rabatten.
  • Kan jeg betale min elregning med Dankort?

    Hos os kan du gebyrfrit betale din elregning med Dankort eller et andet betalingskort.

    Log ind, og tilmeld dig kortbetaling

Typiske spørgsmål til elpriser
  • Hvorfor ændrer elprisen sig?

    De nordiske lande køber og sælger el på elbørsen Nord Pool Spot og på NASDAQ QMX. Udbud og efterspørgsel ændrer sig konstant, og priserne bliver påvirket af mange forskellige ting, der kan være umulige at forudsige:

    • Vejret

    Vejret betyder meget for produktionen af vedvarende energi baseret på vind- og vandkraft. Når det blæser eller regner meget, produceres der meget el baseret på vind- og vandkraft og elpriserne vil ofte falde. Til gengæld stiger de ved vindstille og tørt vejr.

    • Årstiden

    Årstiden er en væsentlig faktor, fordi vi bruger mere el til lys og opvarmning i vinterhalvåret end i sommerhalvåret, hvor vi har lange, lune og lyse nætter.

    • Den globale klimapolitik

    Klimapolitikken og CO2-kvoterne kan have stor betydning, fordi der – i takt med at vi skal reducere CO2-udledningen – pålægges afgifter på den del af elproduktionen, der foregår ved hjælp af kul, olie og naturgas.

    • Udsving på verdensmarkedet

    Nyheder om krig, terror og naturkatastrofer har også betydning for elprisen, fordi de skaber bekymringer og uro på verdensmarkedet.


  • Hvad er elpris.dk?

    Du har frit valg på elmarkedet og kan selv vælge hvilket elselskab, du ønsker at være kunde hos. På Elpris.dk kan du sammenligne de forskellige priser og produkter og få nemmere ved at finde den elaftale, der passer bedst til dig.

    Hvad kan du på Elpris.dk?

    • Du kan se et aktuelt billede af priser og produkter på elmarkedet i Danmark. Elselskaberne sørger nemlig dagligt for at opdatere oplysningerne. De daglige opdateringer gør det nemt for dig at gennemskue markedet.

     

    • Du kan sammenligne de forskellige priser og produkter. Når du sammenligner elpriser på Elpris.dk, så husk, at den pris du ender med at betale for dit elforbrug, er sat sammen af flere dele. Og at elprisen er den mindste af dem (under 20 % af den pris, du betaler). Du skal dog være opmærksom på, at nogle selskaber kører med introduktionspriser, der stiger efter en periode.

     

    Se, hvad elprisen består af


  • Hvad er forskellen på handelsselskab og netselskab?

    Dit handelsselskab er den leverandør, du køber din el fra. Hertil betaler du for dit faktiske elforbrug og elabonnement. Det kan eksempelvis være Ørsted.

    Dit lokale netselskab ejer de kabler, der transporterer strømmen til din bolig. Til netselskabet skal du betale for transport af din strøm. Dit netselskab kan eksempelvis være Radius Elnet, SEAS NVE, SYD ENERGI Net eller et andet af de over 70 netselskaber i Danmark.

  • Hvad består elprisen af?

    Kun 13 ud af 100 kr. går til din elleverandør.

    Læs mere om, hvad elprisen består af


Typiske spørgsmål til din elregning
  • Hvornår skal jeg betale min elregning?

    Din elregning er opdelt i 4 acontoregninger og en årsopgørelse.

    De 3 acontoregninger vil komme med ca. 3 måneders mellemrum hen over året og er baseret på dit forventede elforbrug. 1 gang om året vil du få en årsopgørelse, som indeholder en opgørelse på dit faktiske forbrug ud fra den aflæsning, som vi har modtaget ved årsaflæsningen.

    Derudover indeholder årsopgørelsen den nye periodes 1. acontoregning.


  • Hvordan bliver mit elforbrug beregnet?

    Dit netselskab beregner dit forventede forbrug ud fra tidligere års elforbrug på adressen.

    Hvis du er flyttet ind på adressen i løbet af det sidste år, er det en god idé at give dit netselskab besked og få justeret forbruget, hvis dit forventede forbrug afviger væsentligt. Så ved du, at det passer til dig, og du undgår ubehagelige overraskelser på elregningen.

    Du kan også kontakte os og få hjælp til at vurdere dit forventede forbrug baseret på antal beboere, jeres energivaner m.m. Vi kan også hjælpe dig med at indberette dit forventede forbrug til dit netselskab.


  • Hvornår får jeg min slutopgørelse?
    Hvis du har meldt flytning i god tid – senest 4 arbejdsdage før du flytter ud – får du din slutopgørelse cirka 2-5 uger efter afmelding.
  • Bruger jeg for meget el?

    Folk har forskellige energivaner og behov, og det kan derfor være svært at vurdere, om man bruger mere eller mindre el end andre, der har samme forhold og boligstørrelse som en selv. 

    Derfor har vi lavet en beregner, hvor du nemt og hurtigt kan se, om dit elforbrug er højt, lavt eller gennemsnitligt. 

    Test dit elforbrug

  • Hvordan får jeg den laveste elregning?
    Det er selvfølgelig et godt udgangspunkt, hvis elprisen er lav. Men elprisen er ikke alt. Der er flere ting, du selv kan gøre, som vil give dig store besparelser, og du skal også være opmærksom på, at det kun er cirka 20 % af den pris, du betaler, der dækker dit forbrug. Resten er netabonnement, afgifter og transport:

    • Juster på dit nuværende forbrug

    Der er meget at spare ved at ændre på dårlige – og forbrugsmæssigt dyre – vaner. Få 11 gode sparetips.
       

    • Elprisen er kun en lille del af det store hele

    Over 80 % af din elpris dækker transport af din el samt skatter og afgifter til staten. Se, hvad elprisen består af.

     

    Har du elvarme? 

    Hvis du bruger el som opvarmningskilde i dit hjem, er det også en meget stor post på budgettet. Det kan du afhjælpe på 2 måder:

       

    • Du kan undersøge, om det giver mening at lave energiforbedringer. Ved at supplere elvarmen med en luft til luft-varmepumpe kan der for eksempel være store besparelser at hente. Læs mere om, hvordan du søger tilskud.

Typiske spørgsmål til din elmåler 
  • Hvordan aflæser jeg min elmåler?
    Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal aflæse elmåleren, skal du kontakte dit netselskab, som kan hjælpe dig videre.
  • Er det bedre at aflæse sent end aldrig?
    Det er også netselskabet, du skal kontakte, hvis du har glemt at aflæse måleren og gerne vil give aflæsningen nu. Selvom du har glemt at aflæse, kan det altid betale sig at give dit netselskab en korrekt aflæsning, så dit fremadrettede forbrug og dine acontoregninger stemmer overens med dit faktiske elforbrug.
  • Har du glemt at aflæse måleren til tiden?
    Så skal du desværre betale et rykkergebyr. Giver du ikke din aflæsning til dit netselskab, så bliver dit forbrug estimeret ud fra det forbrug, du havde sidste år. Findes der heller ikke en aflæsning fra forrige år, så får vi en montør ud for at lave en kontrolaflæsning. Og det koster et gebyr.

  • Jeg tror, min elmåler er gået i stykker. Hvad gør jeg?

    Du kan lave et par simple afprøvninger først:

    • Når elmålerens lille mærke på skiven er forrest ud mod dig, så slå din HFI/HPFI-afbryder og dine sikringer fra.
    • Vent 45-60 sekunder. Måleren skal nu stå helt stille. Kører skiven videre, har den ikke været helt forrest, og så kan der godt gå op til en halv time, før skiven står helt stille, så hav tålmodighed. Hvis målerskiven bliver ved med at dreje, så ring til os. 

     

    Hvis din elmåler ikke lader til at være i stykker, men du alligevel synes, at den kører for hurtigt, så behøver det ikke være måleren. Overvej først, om jeres vaner har ændret sig. Måske er I blevet flere i familien – eller en af jer er på orlov, har barsel, er blevet ledig eller har fået hjemmearbejdsplads.


  • Har du en fjernaflæst måler?

    Du skal ikke aflæse din måler, hvis du har en fjernaflæst måler. Det sker helt automatisk.

    Du kan se dit forbrug time for time her


Skal du flytte?
  • Hvad gør jeg, hvis jeg skal flytte?

    Det er vigtigt, at du giver os besked i god tid. Ellers risikerer du at betale for den nye beboers forbrug. Giv os besked tidligst 2 måneder og senest 10 arbejdsdage før flytningen.

     Aflæs din måler og giv os besked om:

    • Aflæsningen og aflæsningsdatoen.
    • Flyttedatoen.
    • Den nye adresse.

     

    Du modtager en slutopgørelse cirka 14 dage efter flyttedatoen.

    Meld flytning

  • Jeg har glemt at melde flytning - hvad skal jeg gøre? 
    Skynd dig at ringe til os på 72 10 31 18, så vi kan se, hvad vi kan gøre for dig. Som udgangspunkt hæfter du for forbruget, indtil du bliver afmeldt.
  • Jeg kan ikke aflæse min måler den dag, jeg flytter - hvad skal jeg gøre?

    Du skal aflæse din måler så tæt på flyttedatoen som muligt og indberette din aflæsning til os.

  • Skal jeg aflæse min fjernaflæste måler, når jeg skal flytte?
    Har du en fjernaflæst måler, og skal du flytte, så sker aflæsningen af måleren automatisk. 
    Du skal dog stadig melde din flytning til os.
  • Skal jeg betale den acontofaktura, der dækker perioden efter flytning?
    Ja, da du altid bliver opkrævet kvartalsvis. Dette vil efterfølgende blive reguleret på slutopgørelsen.
Typiske spørgsmål til bobehandling
  • Hvordan afmelder jeg som pårørende el i forbindelse med et dødsfald?
    Når en kunde dør, vil vi altid gerne have at vide, hvad der skal ske med elforsyningen. Skal strømmen afbrydes, eller er der en ny beboer, der skal overtage elforsyningen? Hvad end der skal ske, vil vi meget gerne have en aflæsning af elmåleren. Du er derfor altid velkommen til at kontakte vores bobehandling på telefon 99 55 55 15 eller pr. mail bobehandling@orsted.dk.
  • Hvornår kan jeg forvente en endelig boopgørelse?
    Vi kan først danne en endelig slutopgørelse, når boet er afmeldt. Det vil sige, når et lejemål er overdraget, eller en bolig er solgt. Vær dog opmærksom på, at slutopgørelsen ikke tager højde for ubetalte regninger. Det vil sige, at det kan se ud som om, at der er et tilgodehavende på slutopgørelsen, men hvis eventuelle tidligere regninger ikke er betalt, vil dette tilgodehavende ikke blive udbetalt.
Typiske spørgsmål til gaspriser
  • Hvad består gasprisen af?
    Det er kun den del af gasprisen, der dækker dit gasforbrug og abonnement, du selv kan påvirke.
     

  • Hvorfor ændrer gasprisen sig?

    Prisen på gas ændrer sig i løbet af året på grund af markedet, udbud og efterspørgsel. Som med meget andet bliver prisen højere, når mange efterspørger gas, eller der opstår udsving på verdensmarkedet. Og omvendt falder prisen ofte i varmere måneder, hvor efterspørgslen er lavere.

    Den pris, du betaler, er sammensat af flere forskellige elementer. Selve gassen udgør kun ca. 25 % af den samlede pris. Dertil kommer moms, afgifter og transport. Når prisen ændres, er det kun prisen på selve gassen, der enten falder eller stiger – samt momsen, der følger prisen.


  • Betaler jeg for meget for min gas?

    Det kommer an på, hvad du betaler pr. m3 og i abonnement – og om du også betaler ekstra gebyrer. Som tommelfingeregel skal du huske, at cirka 75 % af den pris, du betaler, går til dækning af afgifter og transport. Vi følger markedet tæt, og sørger for hver dag at producere og handle de bedst mulige priser hjem til vores kunder.

    Få overblik over vores gasaftaler


  • Kan jeg spare penge ved at skifte til gas?

    Ja. Afhængigt af din nuværende varmekilde vil du kunne spare op til 50 % på din varmeregning ved at skifte til gas.

    Eksempel på besparelse

    I et parcelhus på 130 m2 med et elforbrug på 18.000 kWh pr. år til opvarmning, installeres der en kondenserende naturgaskedel og et vandbårent varmeanlæg.

    Beregningen:

    Omkostninger elvarme 18.000 kWh x 2,25 kr./kWh = 40.500 kr
    Omkostninger naturgas ny kedel 1.636 m3 x 9,25 kr./m3 = 15.133 kr.

    Omkostninger til ny kedel 176 kWh x 2,25 kr./kWh = 396 kr.

    Service = 1.000 kr.

    Årlig drift af nyt naturgasfyr = 16.529 kr.

    Besparelse 40.500 kr. – 16.529 kr. = 23.971 kr. (det svarer til 50-60 % besparelse)

    Kilde: Bolius


Typiske spørgsmål til din gasregning 
  • Hvornår skal jeg betale min faktura?
    Du får 4 gasregninger om året, som skal betales i juni, september, december og marts.
  • Hvordan aflæser jeg min gasmåler?
    Har du Dansk Gas Distribution som distributionsselskab, vil du hvert år modtage et aflæsningsbrev, som du skal bruge, når du indberetter dit gasforbrug.
  • Bruger jeg for meget gas?

    Det kan være svært at vurdere, om man bruger mere eller mindre gas end andre, der har samme forhold og boligstørrelse som en selv. Derfor har vi lavet en beregner, hvor du nemt og hurtigt kan se, om dit forbrug af gas er højt, lavt eller gennemsnitligt.

    Se, om du bruger for meget gas


  • Hvordan får jeg den laveste gasregning?

    Det er selvfølgelig et godt udgangspunkt, hvis prisen er lav. Men prisen er ikke alt. Der er flere ting, du selv kan gøre, som vil give dig store besparelser.

    • Juster på dit nuværende forbrug
      Der er meget at spare ved at ændre på dårlige – og forbrugsmæssigt dyre – vaner.

    • Husk at tjekke abonnementsprisen
      Når du skal vurdere, om en naturgasaftale er god, så se på forholdet mellem den månedlige abonnementspris og gasprisen.

    Og husk også, at prisen for den gas, du bruger, kun dækker ca. 25 % af din regning. Resten er transport af din gas samt skatter og afgifter til staten.

     

  • Hvordan bliver min forventede forbrug beregnet?
    Vi beregner dit forventede forbrug ud fra det tidligere års forbrug på installationsadressen. Hvis du er flyttet ind på adressen i løbet af det seneste år, er det en god ide at give os besked. Så kan vi lave en beregning baseret på det nuværende antal beboere m.m.
  • Hvornår får jeg min slutopgørelse?
    Hvis du har meldt flytning i god tid – senest på dagen for flytningen  – får du din slutopgørelse cirka 3 uger efter, du er flyttet. Bemærk, at der kan gå op til 5 uger, hvis du har en Betalingsserviceaftale.
Typiske spørgsmål for nye gaskunder
  • Hvordan bliver jeg gaskunde?
    1. Du vælger og bestiller din aftale. Herefter får du en bekræftelse fra os.
    2. Din aftale hos dit nuværende energiselskab bliver opsagt, og du bliver kontaktet vedrørende en slutaflæsning.
    3. Du modtager gas fra den dato, vi har aftalt.

     

    Se vores gasaftaler, og få den aftale, der passer dig

    Hvis du ikke vil bestille en gasaftale her på siden, kan du ringe til os på 70 33 10 22.

  • Hvilke fordele er der ved gas?

    Der er mange fordele – både for dig og miljøet. Blandt andet kan du spare på din varmeregning, du skåner miljøet, på grund af lavere CO2-udledning end ved olie, og du kan kombinere det med alternative energikilder.

    Se vores gasaftaler, og få den aftale, der passer dig bedst


  • Hvordan ser fremtiden ud for gas?

    Vi har adgang til naturressourcer i den danske undergrund, der svarer til danskernes forbrug mindst 50 år frem i tiden – og vi er klar til at supplere naturgassen med biogas, som vi forventer vil komme til at udgøre ca. 50 %. Blandingen af naturgas og biogas vil være endnu mere klimavenlig, fordi vi udnytter ressourcer, der ellers ville forsvinde op i den blå luft.

    Et gasfyr har en levetid på op til 20 år, så du kan roligt investere i et nyt, hvis du står over for at skulle skifte. Der er forsyninger nok til, at det kan betale sig.


  • Hvilken gasaftale skal jeg vælge?

    Du kan købe gas på flere forskellige måder. Dit valg afhænger af, hvad der er rigtigt for dig. Hvis du gerne vil kende din pris fremadrettet og kunne budgettere med den, kan du bestille vores fastprisaftale. Vil du hellere have glæde af, at prisen på gas ændrer sig fra dag til dag – hvilket selvfølgelig også indebærer en vis risikovillighed – kan du vælge vores gasaftale med variabel pris.

    Se hvilken aftale, der matcher dig bedst

  • Hvordan skifter jeg til gas?

    Det er nemt at skifte til gas, hvis du bor i et område, hvor der er mulighed for at opvarme med naturgas. Og du kan få tilskud til et nyt gasfyr, hvis du skifter fra elvarme eller oliefyr til gas.

    Hvis du gerne vil have et kontant tilskud, skal du søge om det (for eksempel gennem os) inden, du går i gang med forberedelserne. Vi kan ikke give dig tilskud, hvis du allerede er gået i gang med arbejdet.

    Læs om tilskud til gasfyr

    Hvis du vil skifte til gas

    Det første, du skal gøre, er at kontakte en vvs-installatør. Vi anbefaler, at du indhenter tilbud på installation af nyt gasfyr fra 3 forskellige vvs-installatører, så du har mulighed for at sammenligne prisen. Når du har lavet en aftale med en installatør om opsætning, kan du nemt og hurtigt bestille gas her på siden – eller ringe til os på 70 33 10 22.
Typiske spørgsmål til log ind
  • Hvordan ser jeg min aftale og pris?

    Du kan se din aftale og din pris under din profil.

  • Hvorfor kan jeg ikke se mit forbrug?

    I øjeblikket oplever nogle kunder, at de ikke kan se søjlerne med deres tidligere elforbrug.

    Vi beklager meget og arbejder hårdt på at løse problemet.

    Log ind, og se dit forbrug
  • Jeg har fået en fjernaflæst måler - hvor lang tid går der, fra elmåleren er sat op, til jeg kan se mit timeforbrug?

    Har du fået en fjernaflæst elmåler, så vær opmærksom på, at der typisk går 2-3 måneder fra elmåleren er sat op, til du kan se dit forbrug time for time.

    Log ind, og se dit forbrug
  • Hvor finder jeg min webaccesskode til eloverblik.dk
    Du kan se data om dit elforbrug på tværs af landet og på tværs af elleverandører på eloverblik.dk.


    Du finder dit målepunktsID og din webaccesskode, som du skal bruge til at logge ind med, under din profil.

  • Hvor kan jeg se og rette mine personlige oplysninger?

    Du kan se og rette dine personlige oplysninger under din profil.

Typiske spørgsmål om Ørsted Shop
  • Hvordan får jeg noget mere at vide om Nest?

    Nu kan du få Nest til en rigtig skarp pris hos os.

    Produkterne fra Nest passer hver især på forskellige dele af dit hjem og arbejder sammen med Nest-app'en. Så kan du holde et vågent øje med din bolig, når du ikke er hjemme.

    Se mere på Ørsted Shop


Hvordan giver jeg feedback?
  • Vil du klage over din afgørelse?

    Hvis du har klaget og ikke er tilfreds med vores afgørelse eller behandling af din sag, kan du klage til:

    Ankenævnet på Energiområdet

    Carl Jacobsens Vej 35
    2500 Valby
    Tlf. 41 71 50 00
    www.energianke.dk

    Ankenævnet behandler civilretlige tvister mellem private forbrugere og energiselskaber. 

    Ankenævnet for Tekniske installationer

    Skanderborgvej 238
    8260 Viby J
    Tlf. 87 41 77 90
    www.el-vvs-anke.dk

    Ankenævnet behandler klager fra private forbrugere over el- og vvs-arbejder.

    Du har også mulighed for at klage via den europæiske onlinetvistbilæggelsestjeneste.

  • Del dine idéer - tilmeld dig kundepanelet

    Uanset om du er kunde hos os eller et andet sted, vil vi altid gerne høre, hvordan du bruger din energi, og hvad du tænker om forskellige emner, løsninger og services.

    Se mere til kundepanel
  • Bliv testfamilie

    Vær med til at teste nyt udstyr i boligen, og få mulighed for at spare penge på energiregningen.

    Bliv testfamilie